Fysio Samen Sterk

In Nederland hebben zo’n 1 miljoen mensen de diagnose diabetes. Ongeveer 90% van de mensen met diabetes heeft diabetes type 2. Diabetes heet ook wel suikerziekte.
Bij diabetes kan het lichaam de bloedsuiker niet meer in evenwicht houden. Dat komt doordat het lichaam te weinig van het hormoon insuline aanmaakt. Daarnaast reageert het lichaam vaak niet meer goed op insuline. Of het maakt helemaal geen insuline meer aan. Insuline regelt de bloedsuikerspiegel.

De bloedsuikerspiegel (ook wel bloedglucosespiegel genoemd) geeft aan hoeveel glucose opgelost is in het bloed. De hoeveelheid glucose in ons bloed varieert gedurende de dag. Vlak voor het eten is uw bloedsuikerspiegel lager dan 1,5 uur na de maaltijd. Alle cellen in het menselijk lichaam gebruiken glucose als energiebron. Het is dan ook belangrijk om uw bloedsuikerspiegel zo evenwichtig mogelijk te houden.

Diabetes en bewegen
Voor iedereen geldt dat regelmatig bewegen een positieve invloed op de gezondheid heeft. Voor mensen met diabetes is lichaamsbeweging extra belangrijk. Bewegen vermindert namelijk de hoeveelheid glucose in het bloed, zorgt er voor dat de insuline beter werkt en stimuleert de bloedsomloop. Iemand met diabetes die regelmatig beweegt zal waarschijnlijk minder insuline nodig hebben om het lichaam goed te laten functioneren. Daarnaast helpt bewegen bij het afvallen. Zo’n 80% van diabetespatiënten heeft last van overgewicht.
Lichamelijk actief zijn heeft, voor u als diabeet, de volgende effecten:
• het verlaagt de bloedsuiker, bloeddruk en cholesterol.
• het helpt de insuline beter zijn werk te doen.
• het verkleint de kans op hartafwijkingen en hersenbloedingen/-infarcten.
• het verkleint de kans op complicaties van de kleine vaten.
• ontspanning.
• verbeteren van de conditie
• vergroten van gevoel van fitheid
• verhogen van de belastbaarheid, waardoor u meer kunt doen in het dagelijkse leven
• verbeterde lichaamssamenstelling (afname vetpercentage van het lichaam en toename spiermassa het versterkt uw hart, spieren en botten.
• de spieren en gewrichten blijven soepel.

In de dagelijkse praktijk zien we nog vaak dat ondanks adviezen van huisarts of familieleden mensen moeite hebben om het patroon van niet of weinig bewegen te doorbreken. Hier helpen wij u graag bij!
Wenst u meer informatie of wilt u uw aanmelden? Neem dan contact met Fysio Samen Sterk op.